Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

j/w

Moderatorzy: jasiu, szymon.strus

jasiu
Prezes SPBW
Posty: 236
Rejestracja: 24 lip 2013, 16:19
Glajt: UP Meru
Uprząż: KORTEL Kanibal Race2
Lokalizacja: Kraków

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: jasiu » 28 paź 2016, 17:59

Witajcie,

Na prośbę Pana Macieja Włodarczyka z PAŻP, który do mnie dziś zadzwonił i okazał się być bardzo sympatycznym człowiekiem, zamieszczam poniżej treść maila, jaki również dzisiaj od Niego dostałem. Na przyszłość możemy po prostu kontaktować się telefonicznie bezpośrednio z PAŻP w tego typu sprawach. A oto i mail:

Szanowny Panie,

Bardzo proszę o umieszczenie całej mojej wypowiedzi na forum www.spbw.pl i potraktować ją jako szukanie kompromisu ze strony PAŻP oraz odpowiedź na najczęściej nadsyłane przez Państwa propozycje/pytania/tematy w formularzach konsultacyjnych. Dołączam również do korespondencji Pana Piotra Klimka (Prezesa Państwa Stowarzyszenia) z którym miałem okazję rozmawiać telefonicznie.

Odpowiadając na Pana pytania:

1) Strefy „Wiśniowa” o niezmiennych granicach w stosunku do tego co obecnie konsultujemy obowiązują jako rejony ograniczeń lotów o desygnatorze EA 285/286 co najmniej od 10.12.2015r. Na dowód zamieszczam SUP obowiązujący w okresie 10.12.2015 – 02.03.2016r który wydawany był co trzy miesiące (na podstawie Rozporządzenia ws. zakazów lub ograniczeń na czas nie dłuższy niż 3 miesiące). Zamieszczam również SUP na TRA 336 / Kotlarnia – strefa obowiązywała co najmniej od 26.06.2015r. oraz SUP na strefę w Szczawnicy od 26.05.2016r. Oznacza to, że co 3 miesiące publikowaliśmy SUP (również na pozostałe strefy które poddane zostały konsultacjom) z kilkudniową przerwą. Kolejne SUP są przewidziane do końca marca/kwietnia 2017r. Po tym czasie planujemy publikacje w AIP w ENR 2.2.2 (tam gdzie są wszystkie TSA/TRA)oraz umieszczenie stref na mapie VFR.

2) Prawodawca który nadzoruje naszą pracę (m.in. zatwierdza zmiany) nie nakłada na nas obowiązku prowadzenia konsultacji zmian krótkotrwałych (do 3 miesięcy). Zresztą nie ma na to czasu kiedy wnioskodawca zgłasza się do nas chwilę przed terminem oddania materiałów do publikacji AIS. Zmiany które publikujemy na stałe do AIP Polska poddawane są każdorazowo konsultacjom społecznym.

3) Fakt, że jest Pan zdziwiony może wynikać z tego, że są to strefy elastyczne (NIE STAŁE) które aktywne są zgodnie z AUP a ich aktywacja w 2016 była znikoma – EA 285/286 – 17 rezerwacji/11 AKTYWACJI kilku godzinnych (z czego cześć nocnych). Pańskie zdziwienie może również wynikać z tego, że niektórzy użytkownicy mają zwyczaj sprawdzać tylko to co w AUP (lub „pytania” się FIS) a nie faktycznie opublikowane w AIP (oraz na mapie VFR która aktualizowana jest raz w roku przeważnie na początku sezonu a informacje z SUP na nią nie trafiają) na stałe (choć w rzeczywistości elastyczne) lub czasowo via SUPLEMENT do AIP Polska. Nasza zmiana dotycząca wszystkich stref w tym rejonie właśnie na tym polega – zamiast publikować je ciągle SUP planujemy opublikować je jako strefy ELASTYCZNE TRA które dalej będą obowiązywać zgodnie z AUP – NIE H24.

4) Strefa TSA w Nowym Sączu wykorzystywana na potrzeby podmiotu szkolącego do uzyskania Świadectwa Kwalifikacji UAVO jest aktywowana jedynie na loty BVLOS. W praktyce (2016r) strefa była rezerwowana 1 raz / aktywowana 0 razy. SUP w załączeniu – strefa opublikowana co najmniej od 03.03.2016.

5) Strefa EA119 Racibórz –najświeższa, obowiązuje od 23.06.2016 – do dnia wczorajszego 2 rezerwacje / 1 aktywacja

6) Do chwili obecnej PAŻP nie otrzymał żadnych uwag dotyczących ograniczeń jakie ww. strefy generują. Jak widać z załączonej dokumentacji były one opublikowane przez cały sezon 2016 (nie załączyłem wszystkich SUP z czego wynikały by przerwy w publikacji – chciałem jedynie podkreślić, że strefy były).

7) Użyte przez nas sformułowanie „"Ze względu na fakt, iż charakter ww. działalności jest stały została zidentyfikowana potrzeba wprowadzenia stref na stałe do publikacji AIS (AIP Polska oraz mapa VFR)." oznacza, że publikacja SUP jest stała (kończy się jeden i publikowany jest drugi). Nie ma wpływu to na aktywacje o czym świadczą statystyki rezerwacji/aktywacji a nawet fakt, ze Pan nie zauważył tych stref przez cały sezon. Publikacja na stałe na mapie VFR ma swoje zalety. Można to uwzględnić w planowaniu lotu a następnie zajrzeć do AUP aby sprawdzić aktywność.

8) Loty BVLOS w Polsce odbywają się zgodnie z prawem lotniczym:

Art. 126

1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych.

2. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) musi być wyposażony w takie same urządzenia umożliwiające lot, nawigację i łączność jak załogowy statek powietrzny wykonujący lot z widocznością (VFR) lub według wskazań przyrządów (IFR) w określonej klasie przestrzeni powietrznej. Odstępstwa mające zastosowanie w tym zakresie dla załogowych statków powietrznych stosuje się jednakowo do bezzałogowych statków powietrznych (UAV).

3. Loty bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych zgodnie z ust. 2 mogą być wykonywane na podstawie złożonego planu lotu, w sposób i zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem art. 149.

4. Loty bezzałogowych statków powietrznych nieposiadających wyposażenia, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w strefach wydzielanych z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 5.

5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.

Aby wprowadzane strefy były zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni publikujemy w AIP strefy TSA lub TRA:

§ 8. 1. TSA i TRA ustanawia się dla realizacji jednego z następujących celów:

1) zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;

2) prowadzenia działań w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie są zgodne z przepisami o ruchu lotniczym

Strefa TRA jest bardziej elastyczna ponieważ dopuszcza przelot innego użytkownika niż ten dla którego przestrzeń została zarezerwowana dlatego przy każdej z nich jest częstotliwość lub numer telefonu zarządzającego.

Pragnę również podziękować za konstruktywne uwagi Pańskich kolegów i przyjazne rozmowy na podstawię których proponujemy :

- usunąć planowaną południowa strefę TRA 137A

- zmodyfikować planowaną północną strefę TRA 137B:
granice poziome: przesuniemy południową granicę poza AAA147. Północna granicę wysuniemy nie dalej niż droga 967. Wprowadzimy tzw. ograniczoną dostępność zapisaną w AIP Polska w zamawianiu dla strony wojskowej. Strefa będzie możliwa do aktywacji jedynie:
a) 01.04 – 31.10 w czasach SS do 11 czasu lokalnego
b) 01.11 – 31.03 całą dobą

Proszę pamiętać (mając na uwadze powyższą statystykę świadcząca o tym, ze wykonywanie lotów jest sporadyczne), że jest to czas w którym strona wojskowa może zamawiać strefę a nie, że strefa będzie aktywna. Pozostałe strefy które poddaliśmy konsultacjom proponuje pozostawić bez zmian – aktywacja jest śladowa.

Wyrażam również żal za smutne / obraźliwe komentarze/uwagi. Wydaje mi się, że opinie (do której każdy ma prawo) można wyrażać w bardziej kulturalny sposób a sprawa będzie potraktowana również z należytą powagą. Nie trzeba ludzi straszyć sądami. To nie są sposoby prowadzenia dialogu z użytkownikami przestrzeni powietrznej.

Z ramienia PAŻP jestem otwarty na Państwa uwagi. Jak wspomniałem szukamy kompromisu. Proszę również o kontakt telefoniczny przedstawicieli (najlepiej jakiejś wybranej osoby reprezentującej całe środowiśko) co znacznie skróci nam czas wypracowania rozwiązania. Jednocześnie informuję, że dziś rozmawialiśmy również z przedstawicielem PSP i planujemy spotkanie w Warszawie ok. 10.11.2016 na które ma być zaproszony Pan Piotr Klimek (PSP, wojsko, PAŻP)

Bardzo proszę o przeanalizowanie naszej propozycji i ustosunkowanie się w piśmie które Państwo planują skierować do nas.

Pozdrawiam serdecznie,

Maciej Włodarczyk

Ośrodek Planowania Strategicznego ASM
Biuro Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa
tel. +48 22 574 57 15 / 29 fax

rycek
Pilot - Gawędziarz
Posty: 161
Rejestracja: 09 lut 2011, 22:20
Glajt: Ozone Rush 3
Telefon: 50205214dwa
Lokalizacja: Kraków

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: rycek » 28 paź 2016, 18:41

Czy w tym poście z PAŻP nie jest pomylone że TRA137A jest południowa a TRA137B jest północna ?
pozdrawiam
Rysiek

Awatar użytkownika
Winger
Glajciarz którego nie składa na beli
Posty: 386
Rejestracja: 10 maja 2013, 21:57
Glajt: UP Meru
Uprząż: WV XR-7
Telefon: pięćset 378 53 jeden
Team: UFO Team
Lokalizacja: Międzybrodzie Żywieckie

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: Winger » 28 paź 2016, 19:23

OK, trzy uwagi z mojej strony:
1. Proponują rezygnację z południowej strefy TRA137A i modyfikację północnej strefy TRA 137B z przesunięciem południowej granicy - coś chyba na odwrót, bo wg map TRA137A jest północną strefą, a TRA137B południową;

2. Należy bezwzględnie ustalić osoby do których nawiązuje poniższe:

Wyrażam również żal za smutne / obraźliwe komentarze/uwagi. Wydaje mi się, że opinie (do której każdy ma prawo) można wyrażać w bardziej kulturalny sposób a sprawa będzie potraktowana również z należytą powagą. Nie trzeba ludzi straszyć sądami. To nie są sposoby prowadzenia dialogu z użytkownikami przestrzeni powietrznej.


...i przeprowadzić rozmowy edukacyjne, bo takim podejściem tylko szkodzą. Należy bezwzględnie poinformować PAŻP iż takich zachowań nie tolerujemy, poprosić o dane takowych osobników, przypomnieć iż sprawa planowanych stref dotknie kilkuset osób - stąd taki odzew - a niestety, ale w każdym stadzie czarna owca się znajdzie - i wypracować stałą linię kontaktu z konkretnymi środowiskami / stowarzyszeniami. Dziesiątki indywidualnych opinii nad którymi nie mamy żadnej kontroli, a scentralizowany, donośny głos danej grupy, wyrażony profesjonalnie i przypieczętowany wsparciem wszystkich członków, to spora różnica.

3. Odnośnie poniższego, to z tego, co wiem, sprawa dotyczy również lotów z Łęk Kościelnych, więc nie do końca się zgodzę że:

Pozostałe strefy które poddaliśmy konsultacjom proponuje pozostawić bez zmian – aktywacja jest śladowa.


...bez konsultacji z tamtejszymi pilotami.
Pozdrawiam,
Arkadiusz 'Winger' Ślusarczyk

Awatar użytkownika
Piotr Klimek
Członek zarządu SPBW
Posty: 471
Rejestracja: 16 sty 2011, 17:27
Glajt: Ozone Delta2
Uprząż: AVA Tanto Race
Telefon: 502 357 864
Team: SPBW
Lokalizacja: Kraków, Mszana Dolna

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: Piotr Klimek » 28 paź 2016, 20:11

Propozycja pismo do PAZP, po korektach:
---------------------------------------------------------------------

Dotyczy: Wprowadzenia stref czasowo rezerwowanych (TRA) na loty bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych w warunkach BVLOS

Jako Zarząd, członkowie oraz sympatycy Stowarzyszenia Paralotniarzy Beskidu Wyspowego, wyrażamy zaniepokojenie planowanemu wprowadzeniu stref: TRA 137A, TRA 137B, TRA 149 i TRA 150,
Teren na którym planowane są strefy , od ponad dwudziestu lat jest użytkowany przez paralotniarzy. Zrzeszeni w Stowarzyszeniu Paralotniarzy Beskidy Wyspowego, ogromnym nakładem pracy i środków finansowych pozyskaliśmy i utrzymujemy miejsca startu na górach Ciecień, Śnieżnica , Szczebel, Skrzętla czy Ćwilin. Nowo utworzone strefy zamykają dla pilotow paralotni, przestrzeń powietrzną w północnej części Beskidu Wyspowego oraz w istotny sposób ograniczają latanie przelotowe w pozostałej części tego terenu.
Ograniczenia spowodowane przez : TMA EPKK B, TMA EPKK D,TMA EPRZ B, TRA 55, TRA 130, już powodują zawężenie wielu kierunków przelotów. Dodatkowe ograniczenia zablokują rozwój naszego sportu, który jest najpopularniejszym i najbardziej dostępnym, ze sportów lotniczych.
Okolice Wiśniowej i Mszany Dolnej są kolebką latania w Beskidzie Wyspowym. Regularnie, od kliku lat organizowane są tutaj zawody paralotniowe: Puchar Beskidu Wyspowego, Zimowy Puchar Beskidu Wyspowego oraz zawody Ligi Paralotniowej, cieszące sie wysoka frekwencja i wysokim poziomem sportowym uczestników. W tym terenie wychowali się Mistrzowie Polski: Michał Gierlach(2016,2015), Marek Robel (2014), Mariusz Wiśniowski(2013) i Dariusz Chrobak (2012). Obecnie jest to jedne z najpopularniejszych miejsc do latania w Polsce, co przyczynia się do rozwoju naszego sportu, oraz w znaczący sposób popularyzuje region turystycznie. Wg statystyk xcportal.pl, średniorocznie z miejsc najbliższych planowanej strefie TRA 137A (Ciecień, Śnieżnica, Szczebel, Ćwilin) wykonuje się ok. 650 rejestrowanych lotów
Jednocześnie, zdajemy sobie sprawę z konieczności współistnienia, w przestrzeni powietrznej, innymi użytkownikami. Jako najbardziej zainteresowani układem przestrzeni powietrznej w rejonie Beskidu Wyspowego, proponujemy:
- usunąć planowaną południowa strefę TRA 137B
- zmodyfikować planowaną północną strefę TRA 137A ; południowa granica poza AAA147, zachodnią można rozszerzyć po miejscowość Skomielna Czarna, północna do drogi 967, wschodnia do strefy AAA0060.
- Strefy TRA 137A, TRA 149 i TRA 150 wprowadzić, przy wprowadzonej ograniczonej dostępności, zapisanej w AIP Polska. Strefy będą możliwe do aktywacji jedynie w dni robocze:
a) 01.04 – 31.10 w czasach SS do 11 czasu lokalnego
b) 01.11 – 31.03 całą dobę

Deklarujemy, że jesteśmy gotowi do konsultacji w sprawie utworzenia stref TRA w rejonach które będą najmniej kolizyjne z obecnymi miejscami startów i trasami przelotów paralotni

W imieniu SPBW
Prezes Zarządu Sekretarz
(>

Awatar użytkownika
dawid
Przelotowiec
Posty: 531
Rejestracja: 14 sie 2012, 19:53
Glajt: UP Summit XC4
Uprząż: Sup'air Delight II
Telefon: 881 364 szysc 45
Lokalizacja: Kraków

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: dawid » 28 paź 2016, 20:26

o straszeniu sądem to na naszym forum było :) Ale co tam, myślę że kompromis jest zadowalający i fajnie ze PAŻP tak do tego podszedł. Moze jednak nie wracamy do skoszarowania jak napisal jeden z kolegow :)
Nowa propozycja listu wydaje mi sie ok.
---------
Dawid

sp8ebc
Student
Posty: 26
Rejestracja: 17 sty 2015, 12:58
Glajt: Skywalk Tequila 1 (pomarańczow
Uprząż: VW Velvet 2
Telefon: 660 43 44 46
Team: Cumulus24
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: sp8ebc » 28 paź 2016, 20:39

Nie tylko na forum. Ja też miałem telefon w tej sprawie i do PAŻP spływały groźby sądowe drogą emailową. Akurat PAŻP nie ma czasu na przeglądanie FB i forów a, że wojsko pewnie to wszystko czyta i analizuje to inna kwestia :) Pół żartem - pół serio to Ci Panowie: http://www.skw.gov.pl/ zapewne cały czas czuwają :) Mam nadzieję, że się nie pogniewają jak to przeczytają..

Awatar użytkownika
3apik
Przelotowiec
Posty: 598
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:26
Glajt: Ozone Delta 2
Uprząż: Swing Race
Telefon: ♪♫░▒▓█>dryn<█▓▒░♫♪
Team: B!SEPTOL™

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: 3apik » 29 paź 2016, 10:14

Piotr Klimek pisze:- zmodyfikować planowaną północną strefę TRA 137A ; południowa granica poza AAA147, zachodnią można rozszerzyć po miejscowość Skomielna Czarna, północna do drogi 967, wschodnia do strefy AAA0060.

Zmieniłbym
"...zachodnią można rozszerzyć po miejscowość Skomielna Czarna..."
na
"...zachodnią można rozszerzyć do południowego załamania strefy TMA EPKK B..."
(po co ma tak brzydko wystawać ;) )
Natomiast północna granica praktycznie nas nie interesuje (przynajmniej latających swobodnie), więc ewentualnie można pominąć tę kwestię w naszym piśmie.

PS
Szkoda że taka obora wyszła w tej nieskoordynowanej komunikacji z PAŻP. Tym bardziej że widać z ich strony wolę uwzględnienia naszych interesów.

Krzysztof Mazur
Nowy na forum
Posty: 12
Rejestracja: 09 cze 2016, 15:23

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: Krzysztof Mazur » 03 lis 2016, 20:31

Warto poczytać w temacie, oj będzie ciężko na tych "konsultacjach".
http://forum.szybowce.com/szybowce/pazp ... la-dronow/

sp8ebc
Student
Posty: 26
Rejestracja: 17 sty 2015, 12:58
Glajt: Skywalk Tequila 1 (pomarańczow
Uprząż: VW Velvet 2
Telefon: 660 43 44 46
Team: Cumulus24
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: sp8ebc » 04 lis 2016, 18:34

Dzisiaj poszła nasza odpowiedź. Więcej info i link do skanów pisma tutaj:

http://psp.org.pl/odpowiedz-psp-na-kons ... spoleczne/

rycek
Pilot - Gawędziarz
Posty: 161
Rejestracja: 09 lut 2011, 22:20
Glajt: Ozone Rush 3
Telefon: 50205214dwa
Lokalizacja: Kraków

Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej

Post autor: rycek » 09 lis 2016, 23:29

http://technowinki.onet.pl/militaria/ma ... ska/tbrlfg

.... więc gdzieś to musi latać :-)

Rysiek

ODPOWIEDZ